stress

Stress

 

Heel veel mensen hebben het altijd druk. Soms lijkt het wel alsof het maatschappelijk gewaardeerd wordt om altijd maar druk te zijn. Maar wat doet altijd druk zijn met jou? Stress betekent spanning of druk. Niet alle stress is ongezond. We hebben een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren. Gezonde stress is de spanning die je voelt bij een examen, een sollicitatiegesprek of bij spreken voor een groep in het openbaar. Deze stress zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren of geconcentreerd kan werken. Zodra de spannende gebeurtenis voorbij is, neemt de stress ook direct weer af.

 

Ongezonde stress

 

Als stress te lang aanhoudt, te vaak voorkomt of te groot is, dan is er onvoldoende gelegenheid om tussentijds te herstellen van de spanning. Dit noem je ongezonde stress. Hoe heviger de stressreactie, hoe meer tijd je nodig hebt om te herstellen. Als je de stresssignalen negeert en gewoon door gaat, komt er een moment dat de klachten hun tol gaan eisen. Je batterij is leeg, je krijgt heftigere lichamelijke klachten en je kan een burn-out krijgen. Het kost heel veel tijd om van een burn-out te herstellen. Het is dus belangrijk om te voorkomen dat het zover komt. Dus hoe eerder jij jouw stresssignalen herkend en er wat mee doet hoe kleiner de kans is dat je een burn-out krijgt.

 

Je lichaam is klaar voor actie

 

Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid. Dit heeft de volgende gevolgen:

  • je hartslag stijgt

  • je bloeddruk gaat omhoog

  • je spierspanning neemt toe

  • je ademhaling wordt sneller

  • het bloed trekt uit je gezicht weg

  • je spijsvertering wordt minder

  • je keel knijpt samen, het zweet breekt je uit.

 

Hierdoor kan je last krijgen van je maag of darmen, slapeloosheid, een onrustig gevoel, een kort lontje, rugklachten of hoofdpijn.

 

Paarden en stress

 

Paarden reageren direct op mensen met stress. Mijn kudde is niet snel in paniek, maar als jij maar blijft rennen en vliegen in je hoofd en je lichaam, dan kunnen ze wel eens een sprintje trekken om je dat duidelijk te maken. Contact maken met een paard, terwijl je heel veel stress ervaart is niet makkelijk. De kans is groot dat het paard van je weg draait of weg loopt. Daarom beginnen we een sessie paardencoaching altijd met een korte rustgevende oefening om in het nu te komen. Op deze manier is het makkelijker om contact te krijgen met het paard, maar ook met je gevoel en je ware zelf.

 

Waarom houden paarden niet van stress?

 

Paarden zijn kuddedieren. De balans in de kudde is voor een paard van groot belang. Een persoon met veel stress is niet in balans. Een paard voelt direct de hoge spierspanning, bloeddruk en onrust in iemand. En dit brengt de kudde uit balans. Nu zijn paarden er ook heel goed in om je te leren ontspannen, zodat je een prettig kuddelid kan zijn. Een aantal van mijn paarden is heel geduldig om je te leren tot rust te komen. Zodra je uit de vicieuze cirkel van veel stress bent gestapt, zal je merken dat je leven veel prettiger is en de mensen om jouw heen zullen dat zeker beamen!

 

Tijd om te ontspannen?

 

Kan jij wel wat hulp gebruiken om tot rust te komen? Merk je heel veel onrust en lichamelijke klachten door stress? Neem dan contact op met Puur met Paarden en ontdek hoe je met hulp van de paarden weer tot rust komt. Of lees mijn blog over vechten, vluchten en bevriezen om te ontdekken hoe jij met stress omgaat.

 

Waar kan ik je bij helpen?

Maaike de Hoop
Ik ben Maaike Goedhart-de Hoop en mijn hele leven heb ik mij intens verbonden gevoeld met paarden. In mijn blogs deel ik mijn kennis en ervaring met jou!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *